9. června 2016

Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. | Ten, kdo stojí v koutě - Stephen Chbosky / Recenze

Originální název: The Perks of Being a Wallflower
Nakladatelství: Slovart 
Počet stran: 212
Vazba: Paperback
Překlad: Vratislav Kadlec
Rok a měsíc vydání: 2012/10
Díl: -

Anotace:
Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně.

Nemám rád knížky v dopisech. Zatím jsem četl jenom dvě, ale ta forma psaní mi byla tak nesympatická, že jsem jsem oběma titulům udělil nejnižší stupeň hodnocení. O to víc jsem se bál této knihy, protože se zdálo, že knihy psané touto formou prostě nebudou pro mě. Po dočtení Ten, kdo stojí v koutě jsem si jistý o něco méně.

Milý příteli, píši ti, protože jedna holka říkala, že umíš naslouchat a máš porozumění a že ses jí na večírku nesnažil dostat do postele, i když jsi měl tu možnost.

Ten, kdo stojí v koutě je velmi efektivní kniha, na čtenáři zanechává při čtení a i po dočtení velkou stopu. Jak je známo, knihy v dopisech mohou působit více záživněji a reálněji a vypravěč se zde ukáže v mnohem jasnějším světle, než v jiných obyčejných románech. Může to být také účinná forma psaní proto, že si pak čtenář připadá více ,,vtažený do knihy", oslovování a formální znaky z něj můžou udělat skoro až příjemce od adresáta z papíru. 

Patnáctiletý Charlie, hlavní hrdina tohoto titulu, je citlivý, chytrý a docela obyčejný kluk s neobyčejnou minulostí. Ve škole je ale outsider a po smrti jeho kamaráda se rozhodne podělit o svůj životní příběh s čtenáři neznámým příjemcem a posílá mu proto v nepravidelných časových intervalech dopisy, ve kterých se s ním dělí o jeho tajemství, sny a detaily z jeho života.
I přes mojí prvotní skeptičnost mi Charlie začal být sympatický krátce po začátku knihy. V úvodu mě totiž nezaujal styl psaní, nicméně  to byl jen prvotní dojem. Oproti jiným vypravěčům byl Charlie originál, projevoval emoce, na nic si nehrál, byl upřímný k lidem kolem něj i k čtenáři samotnému. Není těžké se s tím ztotožnit, a tudíž čtenář s Charliem začne ihned sympatizovat.. Stejně tak zapůsobí na čtenáře i další postavy, Charlie totiž vypráví o jeho nejbližší rodině, tetě a i přátelích.

Co se mi na téhle knize líbí je to, že i když je Charlie charakterizovaný jako šikanovaný kluk s mrtvou tetou a psychickými problémy, text není ani přinejmenším patetický. Ani na začátku, ani na konci. Až do samotného závěru si autor udržuje laťku, kterou nastolil hned při prvních stranách knihy a kniha nikdy nezačne upadat do všem známé podoby rádoby citlivých knih plných pseudo-frází a hloupých myšlenkových pochodů. Díky tomu jsem si taktéž knihu zamiloval. 

Mám pocit, že jsme tím, kým jsme, ze spousty různých důvodů. A na většinu z nich možná nikdy nepřijdeme. Ale i když není v naší moci změnit to, odkud pocházíme, pořád si můžeme vybrat kam směřujeme. Pořád můžeme něco dělat. A můžeme se snažit, abychom s tím byli spokojení.

Skvělá věc na The Perks of Being a Wallflower je taktéž flexibilita celého příběhu, celá dějová linie není totiž pouze tak jednostranná, jako to občas bývá. Nalezneme zde dospívání, první lásku, hledání přátel, rodinné problémy, sexualitu, šikanu, drogy, alkohol i sex. Zároveň to ale není kniha, kterou by měli nutně číst jen teenageři, kniha je natolik komplexní, že by dle mého i u starších čtenářů mohla vzbudit dobré ohlasy. Také to není jen rodinné drama, je to totiž občas smutné, občas neskutečně vtipné a jindy zase sladší, romantičtější.

Závěrem:
Ten, kdo stojí v koutě je výjimečná kniha. Je to citlivý, upřímný a aktuální příběh o dospívání, hledání vlastní identity, objevování světa a nalézání důvodů proč být. Naprosto jsem si tu knížku zamiloval a do budoucna se k ní budu rád vracet. Dost tomu napomáhá třeba i fakt, že se kniha odehrává v mých oblíbených devadesátkách a je zde zmiňovaná fantastická hudba a četba. A taky Rocky Horror Picture Show. Jedná se o příběh, který mi fakt dost dal a dle mého může dát. Naučí vás třeba to, že je hloupý brečet kvůli zbytečnostem a že někdy stačí ke spokojenosti málo - třeba jedna dobrá písnička je víc než dost.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji e-shopu Mega Knihy, kde můžete knihu zároveň zakoupit (a to sice s novou dokonalou obálkou): 
Výsledek obrázku pro megaknihy logo

4 komentáře:

  1. To věřím, že jde o výjimečnou knihu... už je to dlouho, co se o ní mluví, a stejně jsem ji ještě pořád nečetla. A věř, že zrovna včera jsem ji v knihkupectví držela v ruce. :D Charlie vypadá jako hrozně komplikovaná postava, což já můžu... takže jo, dík za další navnadění :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jdi do toho. Je to uplně něco jinýho, než bys čekala. :) Charlie je zprvu strašně jednoduchá postava, ale on je to takovej snílek. Má vlastní hlavu a vlastní svět a když pak koukáš na knížku s nadhledem, tak zjišťuješ, že on je strašně spletitá postava. :)
      A není zač! :D

      Vymazat
  2. Mám úplně stejný názor, je to prostě úžasná kniha, ne jako ty klišoidní Young adult...
    A ty koukáš na Eurovizi?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tohle zrovna klišé je, ale strašně krásně napsaný, takže to vůbec nevadí. :D A jinak jo, koukám! :)

      Vymazat