30. prosince 2016

Když chcete zabít vraha vaší sestřenice a desítek dalších holek, ale jeho rty jsou příliš sexy | Pomsta a rozbřesk - Renée Ahdiehová / Recenze

Název: Pomsta a rozbřesk, The Wrath and the Dawn
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 400
Vazba: Hardback
Překlad: Adéla Špínová

Rok a měsíc vydání: 2016/09
Díl: 1/2

Anotace:
V zemi Chorásán si násilnický kalif Chálid každou noc bere novou dívku a za každého rozbřesku ji nechává oběsit na hedvábném provazu. Když se šestnáctiletá Šíva stane jeho obětí, rozhodne se její nejlepší přítelkyně Šeherezáda, že se pomstí, a dobrovolně se stane jeho další ženou. Šeherezáda je nejen odhodlaná zůstat naživu, ale ukončit hrůzovládu kalifa jednou provždy. V tomto napínavém převyprávění Tisíce a jedné noci okouzluje Šeherezáda noc za nocí kalifa svými příběhy, a získává tak další dny života. Ale jestli je Chálid doopravdy takové monstrum, jak je potom možné, že se do něj Šeherezáda zamiluje? A znamená v tomto světě plném tajemství láska vůbec něco?


Nebe už vyprávělo jeho příběh svou smutnou svatozáří ze stříbra kynoucího zpoza obzoru.

Taková je první věta Pomsty a rozbřesku. Nemáte rádi tyto opisy? Které jsou všude v knize a mají nulovou informační hodnotu? Jestli vám vadí, nečtěte tuhle knihu, je jich totiž plná. Anebo víte co? Nečtěte jí vůbec! (Fakt: Mně třeba nevadí a stejně se mi to nelíbilo.) Ale ne. To berte s nadsázkou. Pomsta a rozbřesk je totiž v rámci Young Adult fantasy hodnocené velmi dobře, přímo nadprůměrně, a dokonce znám i ty osoby, kteří Young Adult žánrem opovrhují a knížka se jim zalíbila, takže je dost možné, že právě vám se kniha bude líbit.

Jakmile začnete tuto knihu číst, první věc, která na vás zapůsobí je právě styl psaní. Já osobně jsem okamžitě poznal, že se bude jednat o specificky napsanou knihu, která právě díky způsobu jak je příběh vylíčený bude dost zvláštní, a toho se mi v rámci toho textu dostalo a na začátku to na mě i udělalo dojem. Okamžitě jsem se přenesl do exotického, orientálního světa a byl jsem vážně nadšený, protože jsem měl tušení, že tahle knížka by mohla být něco velmi velikého, a stejné pocity přetrvávaly i na několika dalších desítkách stran... a najednou ustaly.

Retelling. Žánr vycházející z příběhu převedený autorem do modernější a svěžejší formy. Pakliže se autor rozhodne psát a čerpat tak z verze jiného příběhu, který chce přepsat, otevírají se mu dveře nekonečných možností, jak to provést. Dílo se může originálu pouze lehce opírat či se může základní šablony držet více, co je ale hlavní je to, že před autorem stojí nespočet verzí, jak si příběh obohatit svými vlastními nápady a svou fantasií, zkrátka tím, co bude knížku dělat i přes značnou inspiraci originální a svébytnou. A přesně v tohle je největší chyba Pomsty a rozbřesku, protože to tu není. Nefungují zde postavy, děj je strašně hloupý, svět ve kterém se příběh odehrává je neuvěřitelně odbytý. Ahdiehová se vykašlala na všechno, v podstatě popadla otřepanou romanci, nezapomněla přidat samozřejmě milostný trojúhelník, a to onálepkovala tak, aby to vycházelo z kultovní Tisíce a jedné noci a když už se pak třeba člověk spoléhá na to, že to bude mít aspoň trochu kouzlo, protože v tom je právě ta jeho oblíbená předloha, tak mu vrazí autorka facku. Většina textu je totiž o ničem. Nebo mi to tak alespoň připadalo, a to není dobře. 


Co se například charakterů knihy týče, autorka dala postavám ambice, backstory, motivy proč a jak, a to by bylo všechno v pořádku, ale to by Pomsta a rozbřesk nesměla působit tak falešně. Zamilovaná Šeherezáda se vydává za kalifem, který zabil její nejlepší přítelkyni a desítky dalších dívek a aniž by autorka čtenáře na nějaké pozitivní city a sympatie vůči Šeherezádě a kalifovi upozornila, hlavní hrdinka se do něj najednou zamilovává. Toť zápletka. A s takovou postavou mám já jako čtenář sympatizovat. 

The Wrath and the Dawn u mě projelo. Retelling zde slouží pouze jako kulisa a snad kromě stylu, jakým je kniha napsaná a občasným orientálním popisům zde autorka nepřináší nic nového a originálního. Příběh vám nabízí fádní lovestory, milostný trojúhelník, hlavní hrdinku bez mozku a já zde bohužel nenašel nic pozitivního, co bych už nezmínil a stálo to za poznamenání. Ale Renée psát umí, ten text se čte dobře, takže třeba časem překvapí. Navíc, jako taková je ta knížka hezká a vypadá jako bonboniéra, takže aspoň, že se na ní hezky kouká. 

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Dobré knihy, kde knihu zároveň můžete zakoupit: 

5 komentářů:

  1. Ale jeho rty jsou příliš sexy :DDD Bonboniéra, a já říkala, že mi ta obálka něco připomíná :D
    Já se na to poměrně těšila, retellingy mám docela ráda, mno :D Vypadá to docela dobře, ale jestli tam taky nevyhrabu víc než najednou zamilovanou Šeherezádu... prý má záporák strašně boží backstory, je to pravda? Protože jen kvůli těm deprimujícím minulostem hrdinů do těch knížek většinou jdu, tak aby to mělo cenu :D Zase jsi mě pobavil :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No... ona ho chce celou dobu zabít, už na něj konečně krucinál míří lukem či co a pak se mu koukne na hubu. Aha, no. A z pomsty je trů láf. ♥
      Jinak se mi jeho backstory docela líbila, ale přišla mi hrozně hloupá a přitahaná za vlasy. Což tu nechci nějak rozebírat, i když on to ani celkem spoiler není, abych to případně nevyzradil. :D :D Ale s tou backstory a minulostí se tam dál nepracuje, jako jo, je to důležitý pro ten děj a odvíjí se to od toho, ale nějaký flashbacky nečekej, ono se to tam shrne v několika odstavcích. :D Jsem rád, že ses zasmála. :D ♥

      Vymazat
  2. Už z nadpisu som vedela, že si tvoju recenziu musím prečítať :D Ale, že dáš knihe len jednu hviezdičku, tak to ma mega zasiahlo....A ja som sa na knihu tak tešila :D Teda niežeby som sa na knihu tešila teraz menej, ale úprimne toto je prvá negatívna recenzia, ktorú som na túto knihu čítala, takže to vo mne pravdepodobne zanechá nejaké stopy :D
    Len mám otázku :D Prečo sakra všade musia autori pchať ten poondiaty milostný trojuholník? Na čo to je sakra dobré? Ak je kniha o ničom a je tam ešte aj ten hnusný trojuholník lásky, tak mi to tú knihu ešte viac sprotivý. Takže mám vážne obavy, či to moje nervy zvládnu XD

    OdpovědětVymazat
  3. Bylo to čtivé, souhlasím... a s tím zbytkem taky. Skoro žádný příběh, nic, co by mi vzala dech. Špatně napsána milostná linka. Od malička miluje jiného,pak je chvilku s nějakým princem, a už je to láska století. :D Strašně naivně napsáno... Ale ženy prostě o lásce píší, jak si ji představují. Ne, jaká skutečně je. Bohužel...

    OdpovědětVymazat
  4. Skvěle napsaná recenze :) Knihu jsem četla a celkem se mi líbila. Je však pravda, že jsem od ní čekala něco lepšího, propracovanější svět a tak...Příběh má velký potenciál, škoda že ho autorka nevyužila :)

    OdpovědětVymazat